Witamy na pierwszym polskim blogu o Howrse w zupełnie nowym wydaniu! Zapraszamy na naszą grupę ogłoszeniową na Facebooku - banner z odnośnikiem na bocznej kolumnie.

poniedziałek, marca 16

Koń, czyli co? #4

Witajcie. Pora na kolejną porcję ciekawostek. Od razu zaznaczam - ten post (jak i cały blog) ma za zadanie zainteresować niektórych czytelników nie tylko pikselami, ale i końmi ogólnie, więc jeśli Ci to nie odpowiada możesz pominąć ten artykuł i czytać inne, które pojawią się wkrótce :)

My jednak nie zwalniamy tempa i lecimy z kolejnymi przedmiotami.
Dzisiaj w naszym top4 (tak - wyjątkowo 4) zajmiemy się końską symboliką - co podciągniemy ładnie pod kulturoznawstwo. Zapraszam



4. Chrześcijaństwo
Konie, które w czasach Jezusa były podstawowym środkiem transportu, musiały także znaleźć się w biblii. Zagłębiając się w nią i inne chrześcijańskie źródła możemy przeczytać, że konie są:
"I szły za nim (za Jezusem) wojska niebiańskie na białych koniach".  atrybutami aniołów
"A oto biały koń, a ten który na nim siedział, nazywa się Wierny i Prawdziwy". - symbol czystości, ideału, utożsamiany z Jezusem.

Ale i mają swoją ciemną stronę:
"I oto koń kary, a siedzący na nim miał szalę w ręku". ;
 "I wyszedł koń ryży, a siedzącemu na nim dano moc zakłócania pokoju na ziemi".;"A oto koń blady, a siedzącemu na nim na imię śmierć, i piekło szło za nim".- symbolami apokalipsy, zagłady
"Nie bądźcież jak koń i muł nie mające rozumu" - symbolami głupoty, niewiedzy


 3. Mitologia
W mitologii konie również mają kilka znaczeń i są utożsamiane z boskimi cząsteczkami. Wiele bogów z Olimpu mknęło na swych rydwanach zaprzężonych w rumaki (wśród nich m. in. Posejdon, Zeus, Demeter). Niektórzy z nich, aby zejść na ziemie, przyjmowali końską postać. Z dostępnych mi źródeł znalazłem takie oto znaczenia konia w mitologii:
Białe konie morskie, sługi Posejdona- fale  
"Było bowiem przeznaczone zginąć miastu, gdy ukryje u siebie wielkiego drewnianego konia, w którym siedzieli najlepsi z Argiwów, gotowi nieść Trojanom śmierć i kres". - Koń Trojański, pułapka
"zaś Achillesa, stanąwszy na stronie, rzewnie po Patroklesie zapłakały konie". - symbole wierności 
Demeter z głową konia, centaury - ogólne znaczenie rozumiane jako płodność


2. Indianie
Zacznijmy od tego, że według rdzennych Indian "Każdy człowiek ma swojego zwierzęcego przewodnika, który odzwierciedla naszą wewnętrzną duchową naturę. Zwierzę - przewodnik ma ogromne znaczenie w naszym życiu i jest w stanie nauczyć nas jakiejś lekcji, gdy jesteśmy gotowi aby ją wgłębić. Poprzez kontakt z energią zwierząt pomagamy sobie każdego dnia. Wszystkie zwierzęta połączone są z Wielkim Duchem. Przewodnik uczy nas zrozumieć informacje kierowane stamtąd do nas. Musimy umieć połączyć się z energią zwierzęcia. Zwierzę - przewodnik może się nam przyśnić lub ukazać w wizji. Należy wiedzieć, że zwierzę wybiera osobę, anie odwrotnie. Wszystkie zwierzęta mają różne doświadczenia i sposoby nauczania, więc bądźmy świadomi zwierząt wokół nas"
Tak więc w skrócie. Jeżeli za swojego przewodnika otrzymałeś/aś konia, oznacza to, że jesteś: niezależny, inteligentny, wolny (duchowo) oraz, że umiesz połączyć twój instynkt przywódczy i stadny. 


1. Sennik 
 Wiele ludzi wierzy, że sny nie są tylko przypadkowymi nocnymi obrazami, ale i proroczymi wskazówkami, odzwierciedleniem naszej duszy. Więc co w takim razie chce nam powiedzieć dusza, gdy śni nam się koń?
Tu również ten zwierzak ma więcej niż jedno znaczenie. Wszystko tak naprawdę zależy od szczegółów.
Dla przykładu:

Koń, którego się we śnie boimy - lęk przed własnym "ja", niepewność
Biały Koń - nakazuje oderwać się od materializmu, a skupić się na duszy
Koń nad jeziorem, rzeką - uświadamianie sobie swojego potencjały, potrzeba samorealizacji 

Ogółem koń w snach symbolizuje  -
płodność, zmysłowość, pożądanie, miłość, matkę, wolność, bohaterstwo, odwagę, wojowniczość, triumf, zwycięstwo, zdrowie, energię, równowagę psychiczną, wytrzymałość, cierpliwość, wierność, śmiałość, rycerstwo, pracowitość, ruch, intuicję.

Do kulturoznawstwa na pewno jeszcze wrócimy.
Wierzycie w któreś z tych czterech spojrzeń na konia? 

Adencjo 

20 komentarzy:

  1. szczerze? Denny post Adancjo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozwiniesz dlaczego? Zależy mi na zdaniu każdego :)

      Usuń
    2. Nie chodzi o samo przesłanie postu , ale raczej o to , że podchodzisz do postu bardzo poważnie. Gdybyś tak na końcu postu dał coś w stylu
      ,, Dzięki za przeczytanie. Mam nadzieję , że szczerze wyrazicie swoja opinie w komkach. Poza tym Życzę wam szczęśliwego dzionka" , a na początku coś w stylu ,, Hejka dzisiaj przedstawię wam coś o konikach ( np jakiś żart) , ale teraz już przejdźmy już do oficjalnej części postu"

      To według mnie byłoby lepiej, bo taki post czytałoby się luźniej :). Prócz tego post był spoko.

      PS. Sorry , że tak dzwinie się do tego odniosłam powinnam napisać , że według mnie koniec i początek powinny być bardziej na luzie.

      Usuń
    3. Nie ma to jak hejtować z anonima :P

      Usuń
    4. Cóż każdy ma swój styl pisania, a mój jest taki :)

      Usuń
    5. Na pewno ja Hejtuje (czyt. Wyrażam zdanie o czymś lub o kimś) to tylko moja opinia inni myślą inaczej.

      PS. Przeprosiłam Adencjo za to , że to tak wyolbrzymiłam.

      Usuń
  2. Super post Adencjo! Wiele się z niego dowiedziałam. Dzięki!


    Pozdrawiam, Mashiro Sakura

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny post a kiedy podocie jeszcze nowsze informacie o z blizajacej sie promoci (moze wiecej obrazków boskich koni)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki co, nie znaleźliśmy więcej informacji - jak tylko będziemy coś wiedzieć, na pewno dowiecie się o tym w nowym poście.

      Usuń
  4. Najbardziej mi się spodobał koń w senniku. Nie wiem dokładnie dlaczego,tak jakoś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne! Podoba mi się punkt 2, ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Biblia z wiekliej litery.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny ten post! Bardzo mi się spodobał. Ja wierzę w jedno z tych spojrzeń na konia, dokładniej : Sny. Często mi się śnią konie. Mam nadzieje, że więcej będzie takich postów!

    OdpowiedzUsuń
  8. taki wielki post że wikipedia mniejsza za dużo wiedzy i mądra się robię :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam :( Nie chciałem Ci tego zrobić xD

      Usuń
  9. Fajne, fajne. A co z serią przedmiotów z CR? dawno nie było...

    OdpowiedzUsuń
  10. W mitologii brakuje mi takich zmyślnych (pokręconych) koni jak np. 8-nogi Slepjnir Pegaz któy rodzi się z krwii meduzy, itp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację! Zapomniałem o nich, ale dzięki - będzie to w jednym z następnych postów.

      Usuń